2018. december 18., kedd Auguszta napja

 

Archívum

 

Globálisnevelés-szemléletet tanulhatnak a tanárok

Mintegy másfélszáz hazai oktató részesülhet díjmentes továbbképzésben március és július között egy európai uniós projekt keretében. A képzés célja, hogy átadja a globális nevelés szemléletrendszerét a pedagógusok számára, amelynek segítségével tantárgytól függetlenül építhető bele a tanmenetbe a globalizációval kapcsolatos kihívások megbeszélése, közös átgondolása.

globnev_pressA globális nevelés egy oktatási szemlélet, amelyet az a tény hívott életre, hogy a mai ember egy egyre erőteljesebben globalizálódó világban él és cselekszik. Központi témái közé tartozik a fenntarthatóság, az emberi jogok, a szegénység, a méltányos kereskedelem, az interkulturális párbeszéd és a vallási tolerancia, az aktív polgárság és a békére nevelés. A diákokat felelősségvállalásra ösztönzi, és arra, hogy foglalkozzanak a saját identitásuk és életmódjuk kérdéseivel.

 

nagybalazs_anthropolisA diákok mindennapi életük során is találkoznak a globalizáció előnyeivel és hátrányaival egyaránt. A globális nevelés célja, hogy a tanulók kontextusba tudják helyezni azokat a jelenségeket, amelyek abból fakadnak, hogy ők maguk is egy globális társadalom részei. „Fel kell tenniük a kérdéseket, hogy honnan származnak a mindennap fogyasztott termékek, árucikkek vagy akár információs tartalmak. Csak akkor tudnak felelős döntéseket hozni a mindennapjaikban, ha tisztában vannak a globális jelenségek okaival és következményeivel, gazdasági, szociális környezeti szinten egyaránt” – mondta el az oktatási szemlélettel kapcsolatban Nagy Balázs, az Anthropolis Egyesület programvezetője. A szervezet szemléletformáló tevékenysége éppen arra irányul, hogy a hazai oktatásban széles körben jelenjen meg a globális dimenzió, támogatva ezzel az oktatásban részt vevők felkészülését a globális világ kihívásaira.


Az Anthropolis által szervezett „Globális Tanár” program egy többlépcsős nemzetközi tanár-továbbképzési rendszer, amelynek keretében idén március és július között mintegy 150 tanár vehet részt a továbbképzésben. A program első szintje egy egynapos képzésen való részvétellel érhető el. A képzés hozzásegíti a résztvevőket, hogy érzékenységük növekedjen és tudásuk bővüljön egy igazságosabb és fenntarthatóbb Földről szóló szemléletről, hogy gyakorlati példákon keresztül betekintést nyerhessenek a kapcsolódó módszertanba, sikeresen alkalmazhassák a kritikus gondolkodást és az aktív globális polgárságot előmozdító oktatási megközelítést.

 

„A globálisnevelés-szemlélet előnye, hogy az új fogalmakat gyakorlatilag bármely tantárgy keretében át lehet beszélni. Az elvet elsajátító pedagógusok saját tanmenetük szerint iktathatják be a megvitatandó pontokat az idegen nyelvi óráktól kezdve a matematikán, fizikán át akár egészen a testnevelésig és az énekig. Ha belegondolunk, valamennyi tantárgynak van olyan érintkezési pontja, amely valamilyen módon kapcsolódik a globalizálódó világhoz” – mutatott rá Nagy Balázs.


A képzésre gyakorló tanárok egyénileg, de akár csoportosan is jelentkezhetnek. Igény esetén a jelentkezés előtt az egyesület munkatársai személyes bemutatót tartanak a képzésről az iskolákban.

 

A program az Európai Unió EuropeAid programjának támogatásával és a Külügyminisztérium NEFE Főosztályának társfinanszírozásával valósul meg.

 

Anthropolis Egyesület

A 2002-ben kulturális antropológusok által alapított Anthropolis Egyesület kiemelt céljai a globális egyenlőtlenségek és igazságtalanságok elleni küzdelem és a kritikus globális állampolgári attitűd elfogadtatása. Az egyesület 2006-ban elindított GlobEdu projektje a korábbi években megkezdett szemléletformáló tevékenység folytatása, amely arra irányul, hogy elősegítse a magyarországi iskolai és iskolán kívüli oktatás perspektívájának, módszereinek megújulását, a globális nevelés nemzetközi gyakorlatának és tapasztalatainak hazai elfogadtatását és a globális tudatosság iránti igény erősítését célozza. Az egyesület üzemelteti az első hazai globális nevelés tudásközpontot, illetve Anthropolis címmel tematikus társadalmi-kulturális folyóiratszámokat ad ki. Az Anthropolis 2010 óta foglalkozik a digitális történetmesélés módszerének hazai oktatásával, elterjesztésével. Az egyesület kiterjedt hazai és külföldi kapcsolathálóval rendelkezik.

 

A CENGR projekt (Central European Network for Global Responsibility) 2011–2014

Az együttműködő partnerek biztosítják a Globális Nevelés Központok működését és folyamatos fejlesztését négy partnerországban: Szlovéniában, Szlovákiában, Ausztriában és Magyarországon. A projekt keretében felmérés készült a résztvevő országok tanárai körében a globális nevelés koncepciójának, alapfogalmainak ismeretéről, valamint a szemlélet elterjedtségéről. A szervezetek tanároknak és diákoknak szóló szemináriumokat tartanak a globális nevelés szemléletének és módszereinek népszerűsítése, terjesztése érdekében.


A „Globális Tanár” projekt 2013–2015

A „Globális Tanár” program egy többlépcsős nemzetközi tanár-továbbképzési rendszer. A projekt célja, hogy egy Angliában kifejlesztett háromszintű tanár-továbbképzési program első szintjét vezesse be a résztvevő partnerországok (Anglia, Írország, Lettország, Magyarország) tanártovábbképzésébe. Az általános és középiskolai tanároknak szóló képzés elméleti és gyakorlati ismereteket nyújt a globális nevelés szemléletéről. A képzés során megszerezett új ismeretek tanári gyakorlatba való átültetését a képzéshez kapcsolódó magyar nyelvű kézikönyv is segíti. A projekt hosszú távú célja, hogy egy összeurópai, sztenderdizált tanár-továbbképzési rendszer alapja legyen a globális nevelés témakörében.

 

(c) Commitment Szolgáltató és Tanácsadó Kft., 2003-2009. Minden jog fenntartva.