2018. december 10., hétfő Judit napja

 

Archívum

 

Zöld járművek fejlesztése és elektromos kisautó a Széchenyi István Egyetemen

A Széchenyi István Egyetem Járműipari Kutatóközpontja (JKK) háromnapos szakmai workshopot rendezett, ahol hazai és külföldi szakemberek tárgyaltak a hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokról és a városok közlekedési terhelésének csökkentéséről. Az eseményen az egyetem vezetői bemutatták saját fejlesztésű elektromos kisautójukat, a SZElectrát, amely egy négykerekes, kétszemélyes, 15 kW teljesítményű, saját fejlesztésű, állandó mágneses szinkronmotorral hajtott jármű. Az autó teljesítménye mintegy 80 km/h tervezési végsebességet biztosít.


majus_26_zold_jarmuvek1Az Egyetemen működő Járműipari Kutatóközpont háromnapos szakmai workshopot rendezett Workshop on Design, Simulation, Optimization and Control of Green Vehicles and Transportation címmel. A rendezvényen a kutatóközpont által vezetett TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0012 azonosítószámú „Hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatások” és a TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0012 azonosítószámú „Smart Transport” Kooperatív közlekedési rendszerek infokommunikációs támogatása kutatási projektek témáiról tartottak előadásokat hazai és külföldi kutatók.

A szakemberek olyan, társadalmi és ipari kihívásokra adtak válaszokat, mint a városi közlekedés környezeti hatásainak vizsgálata, a zöld közlekedés fejlesztése vagy az elektromos járművek optimalizációja és irányítástechnikája. A Járműipari Kutatóközpont egy teljes, a környezeti terhelést csökkentő közlekedési rendszer létrehozásán dolgozik. A projekt célja egyebek mellett a légszennyezés előrejelzése forgalmi és időjárási adatok alapján. A kutatások az Unió által támogatott, több mint 950 millió forintos projekt keretében valósulnak meg.

A hibrid és elektromos járművek fejlesztése területén a JKK célja olyan megoldások létrehozása az autók elektronikájához, vezérléstechnikájához és irányítástechnikájához, amelyeket a járműipar is hasznosítani tud. A hibrid és elektromos járművek fejlesztését megalapozó kutatásokat a magyar állam és az Európai Unió közel 900 millió forinttal támogatja. A szakemberek különös figyelmet fordítanak az elektromos járművek egyes alkotórészeinek tervezésére és fejlesztésére is.majus_26_zold_jarmuvek2

A workshop szakemberei a matematikai modellezés, a szimuláció, az optimalizáció és az irányításelmélet alkalmazási lehetőségeit is tárgyalták. Ezen módszerek együttes alkalmazása napjainkban kulcstechnológiává vált az autóipar számára is. A konferencián elhangzott, hogy az MSO-technológia támogatására a közelmúltban erős nemzetközi hálózat (EU-MATHS-IN) és ennek magyarországi alhálózata (HU-MATHS-IN) alakult, amelynek a JKK kutatócsoportja jelentős bázisát alkotja.

Az egyetem a workshop alkalmával bemutatta saját hajtásrendszerű elektromos kisautóját, a SZElectrát. A járművet a legkorszerűbb kommunikációs eszközökkel szerelik fel valós környezetben végzett további kutatásokhoz. A négykerekes, kétszemélyes jármű győri egyetemen kifejlesztett 15 kW teljesítményű hajtórendszere állandó mágneses szinkronmotorból, korszerű motorvezérlésből, lítium akkumulátor csomagból és központi járműirányításból áll. A tervezett teljesítmény mintegy 80 km/h névleges végsebességet biztosít a kb. 340 kg saját tömegű autónak, az alacsony sebességtartományban kiváló gyorsító képességgel. A jármű kényelmesen rugózott, könnyen kormányozható, így rövid távon jól használható a mindennapokban. Az autó jelenleg 3 kWh akkumulátorcsomaggal rendelkezik, így hatótávolsága 50–80 km. Nagyobb akkumulátorral – aminek befogadására a jármű fel van készítve – 180–250 km megtételére alkalmas.

A jármű építésének célja a saját fejlesztésű villamos hajtáslánc, akkumulátorcsomagok, vezérlőelektronikák és irányítórendszerek kipróbálása a forgalomban. A teljes járműirányítás és kommunikációs rendszer az egyetem nyitott fejlesztése, amely lehetővé teszi fejlett idegen technikák csatlakoztatását a hajtás- és irányításrendszerhez.

 

(c) Commitment Szolgáltató és Tanácsadó Kft., 2003-2009. Minden jog fenntartva.