2018. december 10., hétfő Judit napja

 

Archívum

Európai felmérés az Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyről

2013 nyarán a European Schoolnet és az INTEL Education kutatást végzett négy európai országban, köztük − a Magyar Innovációs Szövetség közreműködésével − Magyarországon is, amelynek során a 2011–2012. évi Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Verseny résztvevőinek tettek fel kérdéseket. A magyar fiatalok 86 százaléka, míg a magyar tanárok 35 százaléka töltötte ki az online kérdőívet. A magyar felmérés kiértékelése az elmúlt hetekben fejeződött be, melyekből néhány megállapítást érdemes kiemelni.

Fiatalok:

- A nemek arányát tekintve a résztvevők 84 százaléka fiú és csak 16 százaléka lány.
- A fiatalok 90 százaléka azért indult el a 22. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen, mert szerintük nagy a verseny presztízse, nem pedig azért, mert kötelezővé tették volna azt az iskolában. A tanulók egyhangúan azt nyilatkozták, hogy újra indulnának a Tehetségkutató Versenyen, sőt 90 százalékuk ajánlaná a barátainak is.
- A tanulók 90 százaléka a verseny után jobban érdeklődik a tudományok iránt, 88 százaléka pedig már azt is látja, hogy mennyire fontos számára a tudomány.
- A diákok 96 százaléka egyetértett azzal, hogy nagyon sok újdonságot tanult a verseny alatt, 94 százaléka pedig nemcsak hogy jól érezte magát a verseny közben, hanem immáron a felmerülő problémákra is könnyebben tud megoldásokat találni. A diákok 73 százaléka azért is előnynek tekinti, hogy részt vett a tudományos versenyen, hiszen így esélye nyílt arra, hogy megmutassa munkáját az egész világnak.
- A tanulók több mint 70 százaléka több hónapot foglalkozott projektje fejlesztésével, és a többségük nehézségnek tartotta, hogy kutatás-fejlesztési munkájuk a kidolgozás folyamatában kevés anyagi támogatásban részesült.
- A diákok többsége szerint (63 százalék) a projekt sikeréhez jelentős kreativitásra van/volt szükség.


Tanárok

- A felkészítő tanárok 62 százaléka nő, míg csak 38 százalékuk volt férfi; 60 százalékuk több mint 20 éve van a pedagóguspályán. A pedagógusok 88 százaléka mester diplomával, 6 százalékuk pedig doktori címmel rendelkezik.
- Az iskolák 60 százaléka már kétszer vagy annál többször vett részt a versenyen, és csak 31 százalékuk vett részt először. A pedagógusok fele már részt vett a versenyen mint felkészítő tanár. A pedagógusok 56 százaléka újra elvállalná a felkészítő tanár szerepét, hiszen a verseny számukra is pozitív élményt nyújtott.
- A felkészítő tanárok 56 százaléka tudományos tantárgyat, 13 százalékuk matematikát tanít az iskolában, és 19 százalékuk már integrálta a versenyt a tantervbe.
- A tanárok egyhangúan egyetértettek abban, hogy a diákjaik sokat tanultak a versenyből, és már felismerték a tudomány jelentőségét a mindennapi életben is. A tanárok szerint a tanítványok 88 százalékát a versenyen való részvétel motiválta arra, hogy majd tudományos, technológiai, mérnöki vagy matematikai pályára lépjen.
- A pedagógusok többsége nehézségnek tartotta az anyagok és a felszerelések megszerzését, illetve az egyes projektekhez szükséges anyagi támogatások felkutatását. A versenyzőket a szülők (75 százalék), az iskola vezetése (56 százalék) és a mentorok (44 százalék) támogatták a leginkább.
- A felkészítő tanárok szerint a diákok 81 százalékát a versenyben való részvétel sokkal jobban motiválta, mint egy hagyományos tanóra.
- A felkészítő tanárok szerint a projekt sikeréhez egyidejűleg fontos az intelligencia, a tudományos műveltség és a kreativitás, tehát az okos, intelligens és kreatív képességekkel rendelkező fiatalok voltak sikeresek.


A magyarországi eredményektől kissé eltérnek az európai eredmények, ugyanis ott a nemek arányát tekintve jóval kiegyenlítettebb a mezőny:
- az indulók 41 százaléka lány és 57 százaléka fiú;
- a felkészítő tanárok 54 százaléka nő és 46 százaléka férfi;
- a pedagógusok 77 százaléka már részt vett a versenyen, mint felkészítő tanár;
- a nemzetközi felmérés alapján a felkészítő tanárok 42 százaléka (a magyarországinak több mint kétszerese) tudta a versenyt integrálni a tantervbe, s 56 százalékuk újra elvállalná a felkészítő tanár szerepét.

A többi eredmény nagyjából összhangban van a magyar felméréssel.

Ebben az évben az Intel immáron tíz országra kiterjedően – köztük Magyarországon is, a Magyar Innovációs Szövetség közreműködésével – végzi el újból ezt a felmérést.

 

(c) Commitment Szolgáltató és Tanácsadó Kft., 2003-2009. Minden jog fenntartva.